Peter Bauwens (° 5 december 1959)

School & studies:

Middelbaar onderwijs: aan het Sint-Amandusinstituut te Gent, afgestudeerd in 1979, in de Economische richting .
Hoger onderwijs: in 1982 afgestudeerd als Maatschappelijk Werker aan het Katholiek Vormingscentrum voor Maatschappelijk werk te Gent, richting Sociaal Beleid.
Muziekstudie: volgde notenleer aan de Rijksacademie te Gent (t.e.m. Uitmuntendheidsgraad) bij Dhr. Daniël Gistelinck, huidig docent aan het Conservatorium te Gent, met daarnaast piano- en cellolessen.

Volgde in 1982 een jazzcursus bij
Erik Vermeulen (huidig docent Jazzpiano aan het Conservatorium in Gent), en in ‘83 en ‘84 de zomercursus Jazz van de Halewynstichting te Dworp, en kreeg o.m. les van de vermaarde Nederlandse jazzpianist Rob Madna.

1. Als uitvoerend artiest: (piano, orgel en keyboard)

Is reeds op zeer jonge leeftijd organist bij het jeugdkoor van de Sint-Vincentiusparochie te Gent (1971-1979), en verzorgt als organist wekelijks muzikaal de jeugd-erediensten.

Sinds 1978 gaat Peter Bauwens spelen in talloze muziekgroepen en -groepjes en ensembles in een grote verscheidenheid van stijlen in de populaire muziek:

Skinhead (Rock & Symphonische Rock),
Ritmo Latino (latin en Afro-Cubaanse muziek),
Rocio d’Estramdoiro (Peruviaanse folkloremuziek),
Jesse Presley (Elvis-imitator),
Jawadde (Gents volksamusement),
Jinks (Funk),
The Barbers Four (Close Harmony, met Wilfried Van Beveren, huidig docent aan het Conservatorium te Gent),
The Tipsy’s (dans- en begeleidingsorkest van Vlaamse artiesten zoals Conny & Danny Fabri - Margriet Hermans, Frank Valentino, Toni Servi e.a.),
Manolito
(dansorkest in Nederland),
Le Blanc
(dansorkest),
in 1978 een eenmalig optreden in het voorprogramma van
Boudewijn De Groot in Gent,
Brasero 7 (Rhythm & Blues met o.a. een TV optreden in “Mijn grote liefde heet muziek” en op het internationaal Bluesfestival in Peer),
L’Express Cajun (Cajunmuziek met optredens op o.a. het Jazzfestival van Terneuzen, en de Jazzkroegentochten van Dendermonde en Brussel),
Cathérine De La Salle (Frans Chanson).
Peter Bauwens wordt af en toe gevraagd als keyboardspeler (synthesizer) bij opnamen voor de BRT-televisie bij het
BRT-Orkest, doet een televisie-optredens met Sofie voor de BRT Televisie (1984).
Speelt op de Gentse Feesten in 1990 samen met
Christophe Steenhout (Accordeon & zang) en Paul Van Laere (sax en fluit) een poëzieprogramma “Ondanks de regen” met vertaalde werken van o.m. Ferré, Ferrat, Brel & Sylvester.
Mathé Cicaçi (Afro- wereldmuziek) (met o.a. Blondiau, huidig docent jazztrompet Jazz aan het Conservatorium in Gent.
Diverse gelegenheidsoptredens met o.a.
Dani Caen, en Jan Hendriks en Ernst Jansz, resp. gitarist en pianist van DOE MAAR.

Peter Bauwens richt in 1978 een eigen Nederlandstalige groep op
“AMBER”, waarvoor hij voor het eerst liedjes begint te schrijven op teksten van neef Erwin Bauwens en Luc Saffloer. Lichtende voorbeelden zijn Johan Verminnen, Boudewijn De Groot, Wim De Craene en Kris De Bruyne. Tientallen optredens worden gegeven op plaatselijke podia.

Hij gaat na zijn studies aan het KVMW te Gent spelen als keyboardspeler bij de begeleidingsgroep van
Wim De Craene (Kleinkunst) (‘82 - ‘86), met wie hij talloze optredens doet op diverse podia doorheen gans Vlaanderen, waaronder, een theatertour met medebegeleider Mark Malyster (“Daar zat een Sneeuwwit vogeltje” (‘83) in de Vlaamse Culturele Centra. Met Wim De Craene worden er tientallen live optredens voor de radio (voornamelijk Radio 1) en televisie gedaan (waaronder voor “Eurosong ‘84”, het jongerenprogramma “Vinger in de pap”, “Mijn grote Liefde Heet Muziek” (‘86).
Peter doet in 1984 een paar optredens in de begeleidingsgroep van
Johan Verminnen als vervanger van Tars Lootens.

Peter Bauwens wordt in 1986 en ‘87 gevraagd deel uit te maken van de internationaal bezette begeleidingsgroep van Amerikaanse Soul-legende
RUFUS THOMAS uit Memphis, voor 3 Europese tournees, waaronder één tour samen met diens dochter CARLA THOMAS, die ooit nog hits scoorde met een andere soul-legende OTIS REDDING. Van Rufus Thomas is de hit “Funky Chicken” bekend, maar zijn bekendste nummer is zonder enige twijfel “Walking the Dog” dat gecoverd is door THE ROLLING STONES. Met Rufus Thomas speelt Peter Bauwens o.a. in Frankfurt, Hamburg, Keulen, München, Leuven, Gent, Brussel, Oostende, Antwerpen, Peer, Den Haag, Haarlem, Groningen, Hilversum, Amsterdam, Parijs, Nancy (Jazzfestival), Metz en Londen. In dezelfde begeleidingsgroep werkt hij o.a. samen met Collin Grahams (trompettist - Engeland) die voorheen in de begeleidingsgroep speelde van “WHAM!” (met o.a. George Michael), René Barneveld (gitarist - Nederland) en Sylvano Matadin (bassist - Nederland), die samen later deel uitmaken van de Nederlandse Rapformatie “Urban Dance Squad”, die in Europa en de Verenigde Staten furore maakten. Rufus Thomas is in de Amerikaanse soulmuziek (op het STAX-label uit Memphis) in die mate belangrijk geweest, dat hij een belangrijke plaats inneemt in de eerste aflevering van de BBC reeks over de geschiedenis van de popmuziek “Dancing in the streets”. Met Rufus Thomas treedt Peter Bauwens ook op voor de Duitse en Franse televisie.

Ook in 1986 werkt Peter Bauwens mee aan de theaterproductie
“Casanova” (met teksten van o.m. Hugo Claus), van Steef Verwee van het Arcatheater in Gent (met o.m. Jo De Caluwe) Hij is er repetitor, mede-arrangeur, en samen met Mark Malyster muzikaal podium-begeleider op keyboards. (De muzikale werken uit deze productie werden op LP opgenomen)

Hij is vaste begeleider van Kleinkunstduo
Miek en Roel (‘87-’90), met wie hij optreedt in honderden parochiale zaaltjes, culturele centra en festivalpodia.

Eind 1990 wordt Peter Bauwens gevraagd om als freelance muzikant toe te treden tot de Antwerpse Rhythm & Bluesgroep
BLUE BLOT. Hij wordt meteen ook gevraagd om piano - hammondorgel en keyboards te spelen bij de plaatopnamen (“Bridge to your heart” - “Where do we go”). Met Blue Blot, die een ijzersterke live-reputatie genoot, en die via Studio Brussel bekend en populair werd, treedt hij op op alle grote podia van culturele centra en festivals in België, en gaat in 1992 op tournee in Duitsland en Frankrijk in het voorprogramma van “VAYA CON DIOS”. Blue Blot gaat ook optreden in Zwitserland. Peter speelt bij deze groep tot eind 1993.

In 1994 wordt Peter Bauwens gevraagd als muzikaal directeur en -arrangeur van het concert en de opnamen van het live album van
“THE DINKY TOYS” op Marktrock in Leuven. Hij speelt ook mee als extra keyboardspeler.

Door de drukke bezigheden in het songschrijven en het productiewerk rest er vandaag niet voldoende tijd voor optredens, en beperkt Peter zich de laatste jaren tot gelegenheids- of vervangingsoptredens en..... spelen in de kerk, waar zijn carrière begon, bij huwelijken en uitvaarten, maar ditmaal met een zangeres (Chelsy) en een trompettist, met repertoire van Céline Dion, Clouseau, Elton John, Shania Twain etc... .
Sinds enkele jaren speelt Peter met een paar vrienden in een bandje waarmee ze vooral jaren 60 en 70 muziek spelen. Dit vooral voor de fun, en om “in vorm” te blijven en het rechtstreeks contact met het publiek te behouden.


2. Als Sessiemuzikant (Studiomuzikant) - Arrangeur - Producer - songschrijver.

Peter Bauwens voldoet vanaf 1984 aan zijn dienstplicht door Burgerdienst te doen bij Theater Exces, een bewegingstheater in Gent, voor dewelke hij ook muziek schrijft voor de producties “Aperitief” en het totaalspektakel “Het Mysterie van het Lam”. Telkens realiseert hij bij deze producties de klankband, en produceert naar aanleiding van “Het mysterie...” zijn eerste single in Studio TOP.

Met de komst van
Studio TOP in Sint-Amandsberg bij Gent in 1983 wordt Peter Bauwens gevraagd om mee te werken aan tal van realisaties met commerciële doeleinden zoals reclamespots en functionele muziek voor “industriële videopresentaties”. Vooral in opdracht van videoproductiehuis Life-Media schrijft hij veel functionele muziek, inclusief arrangement en realisatie. Voorbeelden van opdrachtgevers zijn: New Holland, Walker, Sidmar, Vynckier, Cera Bank, Quick Hamburgerketen, Chaudfontaine, Citroën, etc.

In samenwerking met Zaki De Waele
(ZAKI), maakt hij de muziek, en realiseert met Peter Gillis de opnamen ervan, van tal van reclamespots voor o.a. Palm bier, Lois jeans, De Camel Trophy, Stad Gent Jeugdvakantiepas, Meubelen Gaverzicht, Het Nieuwsblad, Snauwaert (tennis), Vandemoortele. Op die manier doet hij een schat aan ervaring op in het domein van de productie van muziekopnamen.

In maart 1987 wordt in Brussel een single opgenomen met
Rufus Thomas, waarbij Peter Bauwens co-arrangeert en “Assistant to the producer” is. Hij werkt voor de vocale arrangementen met Stanly WADE, zingend lid van de legendarische soul-discoformatie “THE TRAMMPS”. Via Stanly Wade komt Peter Bauwens in contact met Amerikaanse zangeres VIOLA WILLS (Gonna get along without you now”, met wie hij samen met Filip De Wilde een single opneemt, en Clarence B. Milton, met wie hij later verscheidene hits scoort.

In de zomer van 1987 schrijft Peter Bauwens, samen met zijn vriend
Luc Soens, van de hiervoorvermelde groep “Jawadde”, op vraag van een Stedelijke school in Gent een musical “Juf we maken er een musical van”. Er wordt een LP opgenomen, Peter Bauwens maakt ook de arrangementen en doet de productie in samenwerking met Peter Gillis. Het hoesontwerp is van de hand van kunstenaar OCTAVE LANDUYT. De musical wordt uitgevoerd door een zesde leerjaar van deze school, en wordt opgevoerd in o.a. de academie in Gent in het Casino Kursaal in Oostende.

In 1990 maakt Peter Bauwens in samenwerking met
Roel Van Bambost de generiekmuziek voor het programma “Première” voor de BRT-televisie.

Sinds 1990 verzorgt Peter Bauwens regelmatig de muzikale producties van het Gents jongeren- musicaltheater
NEON. Belangrijke realisaties hiervoor waren o.a. “Ladies in Love” en “Eens op dit Eiland

Bij
Blue Blot werkt hij o.m. samen met de Amerikaanse bluestrompettist CALVIN OWENS, die in 1992 aan de muzikanten van Blue Blot vraagt om een track op te nemen en in te spelen op zijn solo-album “True Blue”. Calvin Owens is jarenlang trompettist-arrangeur geweest bij Blueslegende B.B. KING, die ook op zijn beurt op hetzelfde album “True Blue” heeft meegespeeld.

Eind 1988 ontmoet Peter Bauwens DJ
Phil Wilde (Filip De Wilde), met wie hij songs begint te schrijven, en met wie hij besluit samen producties in de popmuziek te realiseren. Een van de eerste realisaties zijn opnemen met Danny & Conny Fabri. Later zal blijken dat deze samenwerking een belangrijke rol gaat spelen in zijn carrière als producer en songschrijver. In 1992 richten ze samen hun eigen vennootschap op als productiemaatschappij en uitgeverij.

In 1990 schrijft en produceert hij samen met Peter Gillis , op tekst van Jan De Vuyst het liedje
“Hey, Lekker Beest” voor de jonge zangeres ISABELLE A. Aanvankelijk komt de plaat niet zo goed van de grond, maar het blijkt op lange termijn wel een schot in de roos te zijn: “Hey, Lekker Beest” stijgt langzaam maar zeker in de hitparade en komt in november op de eerste plaats van de Vlaamse Top Tien. De plaat zal uiteindelijk in totaal 6 maanden in de top 20 genoteerd blijven, hetgeen een record is voor een Vlaamse productie. Voor deze plaat krijgt Peter een eerste reward: een platina plaat. Dit is tweemaal goud.

De samenwerking met Peter Gillis lijkt een succesformule te zijn want elk album dat ze met
Isabelle A maken wordt minstens goud. In totaal zullen ze samen 3 Albums voor deze artiest realiseren, waaruit verschillende singlets worden getrokken, die elk op hun beurt de top tien behalen, met verscheidene malen nummer één. De song “Blank en Zwart”, bedoeld als reactie op het opkomende racisme in de maatschappij wordt gebruikt als themasong voor de grote betoging tegen racisme in Brussel. Bekende liedjes van Isabelle A uit die periode zijn “Ik weet wat ik wil” (gouden plaat), “Sarah”, “Wondermooi”, “Helemaal alleen”, “Jij mag altijd op me rekenen”, “Ik heb je nodig”, “Weet je nog?”, en “Zeventien”. Met Isabelle A halen ze ook tal van rewards zoals Zomerhit 1991 van Radio 2.

Peter Bauwens werkt mee aan plaatopnamen, in verschillende hoedanigheden gaande van producer-songschrijver-arrangeur - tot sessie muzikant, en/of vocal coach van tal van bekende en onbekende Vlaamse artiesten als
Petra, Pascal Laurent, Sam Goris, Rita Deneve, Frank Valentino, Blond, Niels William, Sha-Na, Kaye, The Dinky Toys, River Blue, Eigentijdse Jeugd, Boyz, Wild, Man Machine, Pop in Wonderland, The Noiz, etc.

In 1992 scoren Filip De Wilde en Jean-Paul De Coster in Engeland een gigantisch grote hit met
“Get ready for this” met 2Unlimited. Het is de start van een grote internationale carrière van dit project met tientallen internationale hits die wereldwijd heel hoog scoren. Vanaf de tweede single wordt Peter Bauwens gevraagd om als VOCAL COACH alle zangopnamen te begeleiden. Ook wordt hij gevraagd mee te schrijven aan materiaal voor de volgende 3 Albums. Hij co-produceert met Filip De Wilde de ballades (slows) voor deze groep. Met 2UNLIMITED behaalde Peter Bauwens zijn als songschrijver grootste hit “The Real Thing”, waarmee hij voor het eerst op nummer 1 kwam in Engeland. Voor zijn bijdrage als componist, vocal coach en producer ontvangt Peter ettelijke gouden en platina platen, met als topper een reward voor de verkoop van meer dan 15.000.000 units, wereldwijd, tijdens de ganse carrière van 2Unlimited. De platen van 2Unlimited zijn verkocht over de hele wereld.

In 1993 werken Filip De Wilde en Peter Bauwens intens samen aan de carrière van de Nederlandse zanger
CB Milton, met wie ze meerdere keren een Top-Tien notering behaalden in België en Nederland, met o.a. “Send me an Angel” en nummer één haalden in België met “It’s a loving thing”. Met CB Milton nemen ze van ‘93 tot ‘98 in totaal 3 albums op. Met de werken die met CB Milton werden opgenomen wordt in Nederland als in België bijzonder veel televisie-optredens en radio “airplay” gehaald. De hoogste notering in Engeland was de 38ste plaats.

Ook in 1993 schrijven en produceren De Wilde/Bauwens voor de vrouwelijke ”Rap”groep
“DEF DAMES DOPE” de single “It’s OK - Alright”. Ook dit is meteen recht in de roos: de plaat wordt nummer 1 in Nederland en België en dit Belgisch product wordt uitgebracht in Engeland, Scandinavië, Azië, Zuid-Afrika, Israël, etc. Het eerste album met DDD “It’s a girl” wordt goud in België. In België wordt met Def Dames Dope verscheidene keren de top tien gehaald en diverse malen nummer één met o.a. “Having a good time”, “Don’t be silly”, “Ain’t nothing to it”, “Full time lover” en “Show me what U got”.

Door deze successen worden Wilde & Bauwens gevraagd voor diverse remix-producties van bekende artiesten zoals :
René Froger, Technotronic, Soulsister.

Bij het heropstarten in 1997 van de
nieuwe formule van 2Unlimited is Bauwens opnieuw van de partij als songschrijver en Vocal Coach, en al is het succes niet meer zo groot als voorheen, worden toch top 10 hits behaald in Nederland en België, en in Azië (Japan, Taiwan etc.)

Peter Bauwens realiseert met Amerikaans producer
Joey BALIN (o.a. Soulsister) in opdracht van Universal/PolyGram in Athene dance-remixproducties voor plaatselijk bekende Griekse artiesten, voor hun locale markt. Deze mixes versschijnen op single-CD, en op albums. Reeds 2 Albums van “The Remixcollection” werden gerealiseerd, en nog 2 albums worden gepland.

Peter Bauwens en
Ronald Vanhuffel (producer van o.a.“The Dinky Toys”) werden medio ‘98 gevraagd om de opnamen van het album “Boven” van de Nederlandse en Nederlandstalige groep BLøF te produceren. Dit werd aanvang ‘99 gerealiseerd, in de ICP Studio te Brussel, met engineer Michel Dierickx (o.a. The Cure) en begin april gereleased (op de markt gebracht). Na slechts een maand tijd worden er in Nederland reeds meer dan 50.000 stuks verkocht, hetgeen een gouden plaat met zich meebrengt. In begin oktober werd dit aantal verdubbeld, en is de platina status bereikt. Later wordt deze plaat nog dubbelplatina. BLøF brengt Nederlandstalige Rock en Pop, met teksten van zeldzame hoge kwaliteit, en is bijzonder populair in Nederland. Dankzij het bereikte artistiek niveau en de lovende kritieken in de vakpers, en mede dankzij de goede verkoopsresultaten worden Bauwens/Vanhuffel gevraagd om het volgend album van deze groep te produceren.
Dit resulteer in de productie van “Watermakers” (2000) , welke ook meteen een schitterende platina verkoop kent.

In maart 2001 verongelukt Chris Götte, de drummer van Bløf, en om dit te verwerken wordt met de groep een “verwerkingsalbum” gemaakt
“Blauwe ruis” . Dit album wordt warm en enthousiast ontvangen door het Nederlandse publiek, en dat resultaart andermaal in een dubbel platina verkoop.
In hetzelfde jaar producen Bauwens/Vanhuffel de afscheidplaat
“Puur” van de groep Volumia (gouden plaat), en in 2003 volgt de opname en realease van de eerste solo plaat “Hemelsbreed” van Xander de Buisonjé.

Verder neemt Peter nog op met
K-Otic (Nl – Star Academy laureaten) en Ellen Dufour (Big Brother Laureate)

In juni 2007 produceert Peter met Ronald Vanhuffel het debuutalbum van
Dean, laureaat van Idool 2007

In 2008 schrijft Peter voor
Bløf de strijkersarrangementen van de cd’s “Oktober” (2008) en “April” (2009), en superviseert de opname ervan in Pickering House.

Peter werkt in 2009 nog mee als arrangeur – keyboardspeler en backing vocalist aan de eerste cd
“De smaak van water” van “Steracteur-Sterartiest” Roel Vanderstukken, als keyboardspeler, vocal coach en arrangeur aan het het tweede album “Desire” van Dean en doet de vocal coaching van het eerste album van “Wir3”, duitse uitgave van K3.

3. Als lesgever & Docent.

Sinds oktober 1998 Is Peter Gastprofessor aan het Conservatorium van Gent (Hogeschool Gent), afdeling Producers Lichte Muziek, waar hij lesgeeft in combo (samenspel), Analyse Popmuziek, en Midi Sequencing.
Deze opdracht loopt af in oktober 2007.

Vanaf september 2008 is Peter docent “Communicatie en Analyse” aan de
Fontys Rockacademie in Tilburg. En vanaf februari komt daar nog “Songwriting voor derden” bij.